Förbud mot burka och niqab

Ingen har väl missat att i Frankrike har de precis röstat FÖR ett förbud mot burka och niqab på allmänna platser. I Belgien också som jag förstått det.
I Spanien har de röstat nej, men däremot har de (ska de?) införa vissa lokala förbud i vissa byggnader och sånt.
I Norge ska de också rösta om detta förbud och även i Holland.

Slöja går alltså bra. Det är heltäckande för ansiktet som det röstas om hej vilt just nu.

Spännande tycker jag.. Intressant.. Vad tycker ni? Ni är så dåliga på att kommentera så det kanske inte trillar in några kommentarer! Men ni som vill och vågar, med namn eller anonymt, vad tycker ni om detta förslag om förbud?



http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7498746.ab
Marita
2010-07-22 @ 01:43:48

Jag har faktiskt full förståelse för att man inte ska få vistas på allmänna platser med ansiktet täckt.

För mig är det en säkerhetsfråga helt enkelt då det är omöjligt att identifiera en person som har sitt ansikte gömt.



Sen känner jag däremot att omröstningarna sker på fel sätt, det känns mer som ett rasistiskt påhopp snarare än en omröstning för allmänhetens säkerhet.

Tina
2010-07-22 @ 06:37:54
URL: http://hejtina.blogg.se/

Tack för din kommentar Marita!



Fler som vill säga sin åsikt?

Lotta
2010-07-22 @ 15:58:11

Tycker det är bra att de inför förbud mot detta. Jag tycker det är obehagligt när man inte kan se en persons ansikte eftersom man kan inte läsa av personen. Är personen rädd, glad eller upprörd? Det ser man ju inte och då känner jag mig lite illa till mods på något sätt.



Dock lär det ju dröja länge innan detta tas upp och röstas om i Sverige.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0