Vad jag gjort i helgen

I helgen var jag som sagt i Norrtälje och pluggare - eller snarare några mil från Norrtälje borta i Väddö. Ute i ingenstans med andra ord.

Jag läser en kurs som heter äventyrspedagogik, vilket går ut på att lära med hela kroppen och låta barnen vara med om saker som de får lära sig genom. Fantasi och skapande kommer mycket in i undervisningssättet.

Jag var med om ett "Sagoäventyr" och ett "actionäventyr" och i dessa kan man lätt väva in andra ämnen som svenska, matte, engelska, no, so, historia, idrott & hälsa osv. osv. osv. Ett sätt att lära sig saker inom flera olika ämnen genom att få göra ett äventyr. Äventyren stärker också gruppen, gruppsammanhållningen och man får ökad tillit för varandra och även för sig själv.

Svårt att förklara så kort men ungefär så.. :) Jag tog lite bilder från sagoäventyret som vi gjorde.


Vi hade i uppdrag att rädda skogen från de onda häxorna. Här ligger vi och gömmer oss för det går 3 st häxor (några som klätt ut sig..) i skogen framför och vi får inte bli upptäckta!



En lägerplats och en röd, magisk port som leder till en annan del av äventyret.



Här låg det massor med spindlar (plastspindlar) som var jävligt obehagliga. För att spindlarna inte skulle anfalla var vi tvugna att göra vissa övningar.



Vi hittade ett magiskt pulver i skogen och hällde det i häxornas brygd. Vi förstörde den, tjoho!


Tillslut hittade vi allt vi behövde och räddade skogen.


I actionäventyret skulle vi istället rädda hela världen i samarbete med FN och Interpol, och vi gick runt i skogen och skulle hitta vissa koder och ledtrådar så vi kunde komma fram till en sifferkombination som skulle avaktivera någon bomb typ så världens räddades.
I skogen gick det runt massa militärer (utklädda personer) som vi var tvugna att akta oss för och gömma oss för, så vi inte skulle bli tillfångatagna och misslyckas med vårt uppdrag att rädda världen.
Några blev tillfångatagna när dom gömde sig dåligt men som tur var lyckades de fly igen.

Efter att knäckt lite koder så lyckades vi få fram sifferkombinationen och rädda världen.



Utöver dessa äventyr som tog många, många timmar så hade vi massvis med timmar teori. Riktigt intensivt men det var en rolig helg!
Bella
2010-10-04 @ 10:51:13
URL: http://littleyellow.devote.se

Det låter (och ser) riktigt roligt ut, jag log med hela ansiktet när jag tittade på bilderna. Hehe! Ser verkligen ut som en saga. :)

Lotta
2010-10-04 @ 11:34:04

Haha!! Herregud vad spännande!! Låter som du haft en jätterolig helg. Fått springa på äventyr och räddat skogen OCH hela världen. Tack.

Ylva
2010-10-04 @ 12:29:59
URL: http://lejisi.se

Låter som om det vart en lyckad helg även om det var mitt i ingenstans. ;) Inte så långt från mina hemtrakter. :D

Emma
2010-10-04 @ 17:33:10

Vilken tur att vi har dig som kan rädda världen åt oss ;D TACK!

Alex
2010-10-04 @ 18:57:58
URL: http://littleangel.nu

Vad spännande och kul det verkar! :) Verkligen träning för ens fantasi :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0