Seg dag och nya smaker

Idag har vi haft en lite seg dag här hemma. Sambon är nämligen sjuk och hostar och snorar som vartannat.. Vi har alla 3 varit lite dåliga men nu är jag och Minna bra medan sambon fortfarande inte riktigt återhämtat sig. Han har rätt dåligt immunförsvar om jag får säga det själv och blir sjuk tämligen ofta, så jag hoppas att Minna får mina bra-iga 'frisk-gener'. Jag hoppas i alla fall att amningen gett henne en skjuts i rätt riktning!

Idag har vi varit och veckohandlat och strax ska jag ställa mig och göra i ordning veckans luncher åt lilltjejen. Något vi köpte idag, som vi aldrig köper annars, var auburgine. Stavas det så? Jag skriver äggplanta istället, det kan jag i alla fall stava till.. I vilket fall som helst blev jag tipsad om en 6,5 månaders som älskade smörstekt äggplanta, så det var vi ju tvugna att prova! Dock var det rätt svårtuggat upplevde jag? Jag kanske inte tillagade det riktigt rätt, vad vet jag.. :)
Jag stekte i smör på låg värme och Minna åt det och tyckte det var gott, men det gick inte i stavar som jag tänkt från början. Jag fick servera det i små bitar som hon kunde tugga lite på och sen svälja mer eller mindre hela och det gick ju också!
Det serverades med lite broccoli och morötter. Mycket hamnade på golvet till Olivers stora förtjusning.. :)

Till efterrätt bjöd vi faktiskt på, hör och häpna, köpt puré! Eftersom vi inte riktigt vet hur mycket mat hon får i sig när vi serverar plockmat såhär så vet vi ju inte heller riktigt hur mycket efterrätt hon kan tänkas vilja ha, så Ellas kitchen blir ju rätt smidigt då. Det är lätt att spara till dagen efter nämligen, bara skruva på korken!
Hon tycker den är god också förstås, och det är ju viktigt! Vi har provat 3 barnmatsburkar nu också men hon vill inte ha någon av dom. Blä, blä, blä på alla.



Broccoli är som vanligt supersmarrigt.


Spana in den pytteliilla biten i ett perfekt pincettgrepp! Så duktig!


Åh, vad det är roligt att äta själv. Det är väldigt mycket "kan själv" här hemma..


Efterrätten kan man såklart äta själv också!

Johanna, Mamma till Alva
2011-10-03 @ 20:41:18
URL: http://johannakraus.blogg.se/

Tack snälla för din prick kommentar! :)



Jag vet ju inte heller exakt vad det är Alva är känslig mot men det har verkligen blommat upp ordentligt när hon har ätit både majs och potatis så det känns som att det är nåt i det som hon inte klarar av riktigt. Här är det tyvärr inte "lite prickar" Utan det är ett område på kinden som blir kanon rött och det ser nästan lite köttigt ut när det är som värst och hon kliar tills hon blöder så det känns inte alls bra :(



sköterskan på bvc såg det men tyckte väl inte att det var så märkvärdigt men vi får se hur det blir när vi börjar igen. Just nu får hon bara gröt tills det har försvunnit helt sen kör vi från början igen och då blir det matdagbok också för att ha koll.



Skönt att höra att det är fler än Alva som det inte har funkat för i början och att det nu går bra.



Jag tycker du ska undvika ärtor helt eftersom du själv är känslig mot det för det kan ju vara ärftligt och eftersom Minna har visat att hon är känslig mot ärtor.



Så bra att vi andra mammor har dig Tina ;)



Vad fint hon äter med sitt lilla pincettgrepp :) Duktiga tjejen!



Kram på er!

Caroline och hennes två V:n
2011-10-03 @ 22:51:00
URL: http://carolineprim.blogg.se/

Va duktig hon är som försöker äta själv. Viggo vill helst bli matad. Dom gånger han försöker själv blir han oftast förbannad och kniper händerna så allt hamnar i handflatan... Latmask till unge med noll tålamod! ;)

Emma
2011-10-03 @ 23:01:35

Säger bara: Sista bilden asså, GULLFIA!!

Sandra - mamma till Levis
2011-10-04 @ 08:31:04
URL: http://sandraolevis.blogg.se/

Levis diggar också broccoli :) Och blodpudding, det åt vi igår till lunch båda två. Betyg gott! efterrätt mosad banan. Betyg: supergott! Tänkte på det, istället för puréer till efterrätt borde ni väl kunna ge henne typ mosad banan eller rivet äpple/päron/mango/osv? Ngn smart anledning till varför inte? Som jag bör tänka på liksom..

Hanna
2011-10-04 @ 09:32:05

Söt:) Ja det kan ju vara det som är risken antar jag om man gör hemmalagad mat att barnen inte tycker om köpeburkar sen:)

Tina svarar:
2011-10-04 @ 15:28:24
URL: http://hejtina.blogg.se/

Hanna: Ja, om man vill se det som en risk :) Jag tycker det känns helt okej. Alla måste ju äta hemlagad mat förr eller senare så då känns det bra att Minna äter det utan problem. Perfekt!



Många barn uppvuxna på färdigmat/burkmat har problem med övergången till hemlagad mat sen (inte alla som har det, förstås) så då är det väl bra att hon nu äter det hon ändå ska äta sen :) hellre det än tvärt om.



Men vi får se.. Får jag fler barn kanske nästa vägrar hemlagad mat och bara vill ha burk... Vem vet? :)

Johanna - johannabolmgren.se
2011-10-06 @ 18:11:12
URL: http://johannabolmgren.se

Vad duktig hon är :)

Jag har testat att ge broccoli till Charlie ett par gånger men han bara spottar ut. Ger du små hela buketter eller delar du i mindre bitar? Jag upplever nämligen att buketterna blir så trådiga när han biter och drar i dem...?




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0